Kukoe - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu Kukoe - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu

Kukoe

Door: Pepijn , Marjon , Auryn , Jonne

Blijf op de hoogte en volg Marjon

04 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Vanochtend hebben we afscheid moeten nemen van onze grote beer Godwin. 1 week lang hebben we met hem door Accra getrokken en veel dingen beleefd, van emotionele tot hilarische momenten. We hebben zijn schattige zoontje Maikel ontmoet, die door Godwins kukoe geluid rustig werd, sindsdien werkt het ook bij mij [pepijn]. Elke keer als ik somber ben om de heftige verhalen die ik hoor heeft godwin altijd zijn kukoe paraat en moet ik weer lachen.
Toen we gister na een lange zware dag werken nog even de de nieuwe schoolschoenen voor de kinderen van Gifty af wilden geven, kwamen we in het donker aan bij haar huis. Ze woont in een gigantisch huis net een villa dachten wij. Maar toen we dichter bij kwamen leek het anders. Het was een half afgebouwd huis. Ze kan maar een klein deel van het huis gebruiken. Met haar kinderen ligt ze in 1 kamer op hele dunne matrasjes. Hiervoor waren we er al een keer geweest en zagen we dat ze geen electriciteit en licht had daarom kreeg ze een Wakawaka lamp. Een Wakawaka lamp laat zich op door zonlicht en geeft dan voor heel wat uren licht. Deze avond zagen we dat ze hem ook echt gebruikte. Marco, Marjon en Merlyn hadden het over deze matrasjes. Onze grenzen worden door dit soort situaties steeds meer verlegd. Zij hadden tenminste zachte matrasjes , we hadden andere mensen gezien die alleen op een kartonnetje sliepen of gewoon op de grond. Dit slaat eigenlijk nergens op want de situatie waarin Gifty met haar kinderen moet leven is verschikkelijk. Maar toch, je gaat alles met elkaar vergelijken. Elk moment kunnen ze uit het huis worden gezet en elke dag zijn er veel zorgen over geld en eten. We zouden de hele wereld willen redden en iets voor hen kunnen betekenen maar dit gaat helaas niet lukken. We moeten het doen met de tijd, geld en mogeljikheden die we hebben. En daar moeten we tevreden mee zijn.
We zijn op zondag naar Helena geweest. Dit is een vrouw die erg veel doet voor kinderen. Elke zondag komen er veel kinderen naar haar en haar man om te spelen. Marjon, Jonne, Pepijn en Auryn kwamen deze middag mee. De kinderen waren erg lief. Met een grote groep hebben we loom bandjes gemaakt wat ze helemaal fantastisch vonden. Andere kinderen gingen voetballen, kettingen maken of spelen met een ballon. Marco en Merlyn hebben de kiosk van Emilia beschilderd.
Maandag stonden we vroeg op om te vertrekken richting Banko. Godwin kwam ons weer ophalen, iets later dan verwacht (ander half uur). Wel had hij alles voor ons geregeld en namen we een hele luxe en grote VIP bus. We namen afscheid van Godwin maar gelukkig zullen we hem over anderhalve week weer zien. Na een 4 uur lange rit kwamen we aan bij het Moon and Star guesthouse. De natuur is hier prachtig en we zijn eindelijk af van alle rotzooi, stank en viese lucht.

• 06 Augustus 2014 - 16:01

Marloes:

Ha Marjon! Heb alle verhalen even bijgelezen, wat een herkenbaarheid en ervaringen doen jullie op! Geweldig wat jij met je gezin daar allemaal al hebt kunnen betekenen, ik ben trots op jullie!!! Geniet er nog even van de cultuur en mensen daar, mooie levenservaring opdoen met z'n allen! Groetjes Marloes

• 06 Augustus 2014 - 20:52

Gerrit En Truus:

Heee schatjes!!!
    We vinden het super leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen over en in Ghana, we zijn blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben en ook Guus heeft het hier naar zijn zin met Layla.
    We zijn benieuwd naar alle foto's en verhalen uit Ghana
    Groetjes opa en oma ♥♡♥