Poehee! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu Poehee! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu

Poehee!

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

02 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Even een verslag van hoe het hier gaat. De eerste kiosk van Emilia gaat heel goed. Auryn en Jonne hebben samen met Gifty (ghanese vrouw die eerder een kiosk heeft gekregen via stichting Kwame) de kiosk geschilderd. Eerst een onderlaag en dit weekend komen de kleuren rood,wit blauw erop. Het was een geweldige ervaring om een kiosk te bouwen samen met de bevolking. De hele gemeenschap helpt mee. De tweede kiosk loopt ook goed alleen ligt hij erg ver weg. Dus dat maakt het lastig om daar te helpen. Maar volgens Godwin komt het helemaal goed. En daar vertrouwen we op. Door Godwin is alles nog goed gekomen.

We hebben een druk weekend voor de boeg. Morgen gaan we eerst naar de markt om inkopen te doen voor de kiosk van Emilia. En om school rugzakken voor de kinderen van Emilia en Gifty te kopen. Dit hebben ze hard nodig. En schoenen want deze hebben ze echt niet. Wat een contrast met Nederland. Ik weet dat we in Nederland ook armoede is. Dat is een feit, maar ik weer ook dat er veel kinderen in Nederland zijn die te veel hebben. Als ik een kind een prik geeft op mijn werk tegen bmr, DTP of wat dan ook en ze krijgen als beloning een mega groot kado dan is dit zo anders dan hier. Hier hebben veel kinderen echt gewoon geen klein stukje brood. En als je dan zelf brood tevoorschijn haalt omdat je gewoon echt even moet eten met je gezin dan bedelen ze gewoon niet. Wel als je gaat uitdelen maar ik geef ze groot gelijk.

Oh ja ik was bezig met wat we verder gaan doen morgen. De eerste kiosk gaat de definitieve kleuren krijgen. Merlyn en marco gaan dit doen. Ook gaan we naar de tweede kiosk om te kijken hoe het daar loopt. Daar wordt de kiosk niet door ons geschilderd maar door een ingehuurde schilder. Dit omdat we het anders gewoon echt niet redden in 1 week. En om drie uur gaan we met Helena naar het ziekenhuis. We hebben vanmiddag gehoord dat de spullen die verscheept zijn zijn aangekomen. Daar zitten veel ziekenhuisspullen bij die we dan kunnen geven aan het ziekenhuis. Het wordt een druk dagje. Godwin is er morgen om half tien en dan gaan we aan de slag. Het zijn veel indrukken, soms iets teveel en dan moeten we even een time-out. Terwijl ik dit schrijf zitten we aan het strand. Het centrum van Accra betekent veel indrukken. Dus soms gaan we even naar het strand. Jonne, Auryn, Merlyn en Pepijn doen het supergoed. Het is een cultuurschok en hoe knap is het dat ze er zo goed mee omgaan. Ik ben erg blij dat we dit hebben aangedurfd en dat dit mooie verhaal nog niet eindigt. Wordt vervolgd.....

• 02 Augustus 2014 - 07:00

Annemarie:

Vol nieuwsgierigheid lees ik jullie verhalen...

• 02 Augustus 2014 - 10:25

Noortje Liebrand:

Wat geweldig zijn jullie! Zo mooi om zo'n cultuur te leren kennen! Kan niet wachten om jullie verhalen te horen bij terugkomst. Toi toi toi!

• 02 Augustus 2014 - 11:36

Ella:

Wat bijzonder dat wij hier kunnen volgen wat jullie daar meemaken. En wat fijn dat het goed voelt dat jullie daar zijn. Mooi dat jullie daar iets kunt betekenen voor de gemeenschap, de gezinnen en de gezondheidszorg, maar ook moeilijk op die momenten dat je armoede ziet waar je niets aan kunt veranderen....Indrukken, heel veel indrukken, té veel indrukken, ik herken het...Goed dat je de rust zoekt om het even te verwerken. Geniet nog van alles, dikke knuffel van ons!

• 02 Augustus 2014 - 15:39

Kees Van Klaveren:

Hallo Allemaal. Nog tijd om een verslag te maken. Wat een indrukken en dat IN 1 dag. Kan me indenken dat je af en toe even een rustpauze moet inlassen. Ook morgen in het ziekenhuis zal er vast weer veel op jullie afkomen, maar door het samen te doen en te beleven gaat het vast lukken.Heel veel succes en wachten met spanning en interesse op het volgende reisverslag. Toy Toy. Liefs en groeten van het thuisfront.

Tags: E