terug in Nederland - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu terug in Nederland - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu

terug in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Marjon

18 Augustus 2014 | Ghana, Accra

De laatste blogs hebben vertraging opgelopen. Omdat er geen internet was in Ghana. Dus we lopen wat achter. Maar we zijn nu echt weer in Nederland. Wat een warm onthaal. In Brussel werden we met spandoek en heerlijke zakjes chips onthaald. En lieve mensen die ons op kwamen halen. En thuis ook nog hele lieve mensen die er waren . Prachtig. Dankbaar zijn we hiervoor. Wat hebben wij het goed hier in het westen. Wat ben ik blij om weer thuis te zijn ook al hebben we het ook zo goed gehad. We hebben al veel foto's teruggekeken en wat hebben we veel meegemaakt. Mooie dingen, intense dingen, heftige dingen en veel mooie fotoos. Alle zes hebben we er de afgelopen drie weken even doorheen gezeten. De 1 omdat de hygiene in Ghana nogal wat is, de ander omdat het lijkt alsof iedereen iets (geld??) van je wil, omdat je 200 km om moet rijden voor geld te kunnen pinnen, omdat je gewoon heel veel diarree hebt of omdat Ghana ook een land is wat heel corrupt is. Het is normaal om politie geld te geven. Omdat je langs een route wil en de politie agent vraagt om een aantal cedi zodat hij wat drinken kan kopen. Of omdat je een bewijs nodig van hebt dat er een mobiele telefoon gestolen is. Het grootste gedeelte van onze herinneringen zijn positief. Wat een mooi land, mooie mensen en een positieve instellingen. Als westerlingen kunnen we hier nog veel van leren. Jonne zei gisteren heel mooi: ik denk dat ik Nederland de komende tijd heel saai ga vinden> Wat hebben we in ghana veel beleefd in een korte tijd. Dat is zo. het kost nog even tijd om al deze ervaringen een plek te geven maar wat zijn wij blij dat we deze ervaringen konden en mogen hebben met zn zessen. Ghana we love you. Ik ga nog even wat fotoos posten misschien maakt dat het verhaal wat duidelijker!

• 19 Augustus 2014 - 17:48

Truus Heijligers:

lieve familie,
    wat hebben jullie het mooi verwoord. Jullie gingen met zoveel enthousiasme en passie naar ghana. jullie hebben zoveel bereikt. Maar soms is het moeilijk, zwaar, valt het tegen. maar ondanks die ontberingen haalden jullie er zoveel positiefs uit.
    En idd. Jonne, Hier is alles zo goed geregeld, veel meer luxe, gestructureerder. maar In Ghana was iedere dag totaal anders. En huilen en lachen liggen heel dicht bij elkaar.
    Jullie leven zal na dit prachtige avontuur nooit meer hetzelfde zijn. Afrika, Ghana, blijft altijd in jullie hart.
    Binnenkort horen we wel meer verhalen.

• 19 Augustus 2014 - 21:26

Mans En Wilma:

Wat hebben jullie een schitterde reis gemaakt, echt iets om nooit te vergeten. En ja wat hebben we het goed hier in Nederland, daar kom je pas achter als je in een Afrikaans land geweest bent om te helpen. Geweldig. Nu alles nog verwerken. Als je vanaf nu iets hoort of ziet over een Afrikaans land denk je steeds weer aan jullie project.