I cleaned it this morning? En de rest van de dag.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu I cleaned it this morning? En de rest van de dag.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu

I cleaned it this morning? En de rest van de dag..

Door: allemaal

Blijf op de hoogte en volg Marjon

08 Augustus 2014 | Ghana, Accra

I cleaned it this morning? En de rest van de dag......

Gisterenavond laat rond 11 uur Ghanese tijd kwamen we aan bij Mole National Park. We waren een avond te vroeg aangezien we de hele rid dankzij onze goede chauffeur Taylor konden doorrijden. Maar helaas kamers waren vol dus we moesten uitwijken naar worldlife guesthouse. KLinkt goed, denk je dan. Het zag er op het eerste oog ook goed uit. Nou dit was wat. Even hadden we echt spijt van deze vakantie. Wc's vol met stank en enorme insekten. Geen water om de wc door te trekken, uberhaupt geen douche en een matras waar zelfs Guus, Layla of Luka (de honden van onze familie) niet op zouden willen liggen. Maar de gastheer verkondigde tegen Marco: but I cleaned it this morning" . Marco wordt niet snel boos maar had nu het wel even echt gehad. Hij was van plan om de hele avond op te blijven om de dames te beschermen tegen een vreemde bewaker maar uiteindelijk hebben we allemaal geslapen. Vraag niet hoe.
Ok volgende verhaal. Nadat we in het hotel hebben ingecheckt (na een heeeeeellleee lange tijd wachten) zitten we nu in een prachtig hotel. Zwembad. Yes eindelijk voelen we ons een beetje schoon. Dit is een tijd geleden dat wij dicht bij elkaar kunnen zitten zonder dat we zeggen wow ik ruik je. Het is hier echt mooi. De olifanten zien we vanuit ons terras rondstruinen. De apen lopen af en aan. Antilopen, wrattenzwijnen en veel hele grote salamanders en rare insekten lopen hier rond. We hoeven de komende jaren niet meer naar de Zoo's in Nederland.
Dan volgt een indrukwekkende rondleiding van Adi, onze volgende contactpersoon van ons project in Larabanga. Het is al het vijfde projekt waarvoor we hier zijn in Ghana. Allereerst de kiosken van Emilia en CHarlotte, dan het ziekenhuis, de kraamkliniek,weeshuis en dan deze.Dit is het project waar we de watertank voor de school van 75 leerlingen (Lakidep) in Larabanga konden plaatsen. We werden zo gastvrij ontvangen. We kregen een traditioneel welkomstdrankje die nogal heftig was voor onze arme westerse magen. Kinderen wilden ons allemaal vasthouden en op de foto. We werden rondgeleid langs het hele dorp. De oudste moskee uit 1421 hebben we mogen zien. De imam en de chief imam hebben we mogen ontmoeten. Ze hebben allemaal gebeden dat Merlyn (die langzaam aan groen zag van het tradiotionele drankje) beter werd. Ik weet niet wat geholpen heeft, de antibiotica kuur of het bidden maar dat maakt niet uit, hij is er weer. Merlyn is weer beter. Wat een dag.
Een kennis van Adi neemt Jonne, Auryn en Pepijn mee op safari. Ze lopen de heuvel af en komen wel heel dichtbij de olifanten en de antilopen. Prachtige foto's. Kijk er zelf naar.
Maar dan denk je dat je er bent.
En dan volgt ons monkey verhaal. Jonne en Auryn slapen in een best luxe huisje met airconditioning aan de ene kant van het hotel > De rest slapen aan de andere kant. We hebben net de spullen gesorteerd die naar Larabanga gaan. Tandenbostels, tandpasta, voetbalshirt en spullen uit Almen, pennen etc. De deur staat open. Jonne, Auryn, Marjon en Marco zijn bezig met de was. Merlyn en Pepijn zijn aan het zwemmen in zwembad. Ineens komt er langs Jonne een dikke vette baviaan(die heel wat groter zijn dan de aapjes in het vorige dorp, maatje labrador en groter...) met zijn vrouwjte langslopen. Jonne schrikt zich ongans. Het vrouwtje baviaan loopt rechtstreeks naar binnen in ons huisje en gaat shoppen alsof het Primark Nijmegen is. Ze pakt alles beet, Marco is zo slim om de achterdeur van het huisje te nemen om de apen te verjagen. Bij alles wat ze pakt zegt Marco, nee niet de Ipad, nee niet dat boekje,nee, niet onze paspoorten.. etc, Uiteindelijk gaat ze er met tien tandenborstels vandoor en legt het buiten neer. Als het mannetje dan naar binnen gaat vanuit de voorkant van het huisje, en de tandenborstels neerlegt op de grond probeert Marjon deze te pakken.
Wat er dan gebeurd... daar hebben Jonne en Marjon slachtofferhulp voor nodig. Het mannetje vliegt naar Marjon en drijft haar in de hoek. De tanden waren goed te zien (en het is echte geen kleine schattige aap) en Marjon kon echt geen kant op. Op dat moment komt held Jonne er aan. Ze stampt hard met haar voeten op de grond. Het mannetje gaat weg van Marjon, gaat nog even achter Jonne aan (die op de vlucht is geslagen) en stopt als hij het vrouwtje ziet. We zijn gered. Huilend zit Marjon verstopt in een hoekje, even teveel Afrika, en iets te dicht bij.... Jonne heeft een joekel van een aap verjaagd, we nemen haar volgend jaar weer mee!!!!

• 08 Augustus 2014 - 23:02

Yvonne Van Heeringen:

hey lieve familie,

het was me het dagje wel zo te lezen. heftig hoor zo face to face met een baviaan (ik vind ze al eng in de dierentuin). Jullie hebben alleen hoop gedaan voor de mensen daar. Dat is echt iets waar jullie trots op meten zijn. Ik ben ook trost op jullie.
    Ook al zal het nog we een indrukwekkende tijd blijven, geniet er ook van met elkaar.
    Veel succes en plezier!

Dikke knuffel van jullie (achter) nichtje

• 08 Augustus 2014 - 23:05

Noortje:

Jeetje jongens, wat maken jullie verschrikkelijk veel mee. Straks kun je hier om lachen! Echt een emotion rollercoaster. Jonne wat een topactie! De apen in Mole zijn zeker brutaal, maar dit is wel heel eng. Geniet van die waanzinnig mooie schone plek. Liefs

• 08 Augustus 2014 - 23:09

Hanny:

Tjee wat een verhaal weer zeg! Wat zal jullie hart hard gebonkt hebben.... Je maakt wat mee zo! Zo als jullie het vertellen, lijkt het net of ik er bij ben, zo voelt het, zeker in het laatste stuk van de baviaan. Ik hoop dat het niet meer zo spannend wordt voor jullie.... Het wordt jullie laatste week alweer. Maak er nog iets moois van met elkaar, maar dat is jullie wel toevertrouwd! Liefs Hanny.

• 09 Augustus 2014 - 00:07

Niels Baas:

Haha jullie hebben Mole in ieder geval maximaal ervaren ;-) ooooh wat mis ik het als ik het zo lees... die apenverhalen zijn dus nog steeds hetzelfde haha... leuk dat jullie Adi hebben gezien!! :D doe hem de groetjes van me... top top top!!!

• 09 Augustus 2014 - 11:17

Ellen Verhoef:

Hallo allemaal, wat maken jullie veel mee. Wat schrijvem jullie leuk. Vooral omdat jullie allemaal schrijven.. Wat een actief programma en spannend allemaal. Lees hier steeds jullie verhalen voor. We zijn ook benieuwd naar al jullie foto's. Nou Marjon, ik hoop dat je straks thuis niet wakker wordt van die blik van die aap. En Jonne wat was je stoer. Straks thuis zijn er heel wat verhalen nog te vertellen. Geniet nog volop van jullie tijd daar. Veel liefs Dick en Ellen

• 09 Augustus 2014 - 12:33

Karin:

lieve allemaal,
    in 1 woord geweldig!!! wat een avontuur, wat een belevenissen.
    Jonne ik wist wel dat je stoer was maar dit is wel echt een heldendaad. daar gaat nog lang over nagepraat worden.
    De foto`s zien er ook geweldig uit, wat prachtig om die olifanten (en natuurlijk ook de apen) zo vrij te zien rondlopen.
    Dit is een reis om nooit meer te vergeten. lieve Marjon, Marco Auryn Merlyn en Pepijn, fantastisch dat Jonne dit met jullie deze reis mag mee mag beleven.xxxxx

• 09 Augustus 2014 - 15:19

Kees Van Klaveren:

Wat een reisverslag weer , bij dat vieze hotel was ik buiten gaan slapen dacht ik eerst maar toen het verhaal over de Bavianen kwam zou ik binnen zou ik ook binnen geen oog dicht doen, maar jullie hebben Jonne dat scheelt. Het is net als bij het verhaal van de beren wat Ada vertelde daar moesten ze ook hard klappen en roepen om er langs te komen. Verder zie ik nu alle foto's van jullie en die zijn ook indrukwekkend en mooi.geniet en pas op de Apen. Groeten vanuit het zo rustige Groesbeek.

• 11 Augustus 2014 - 15:11

Peter Diepeveen:

Spannende verhalen zeg! Even dat jullie het weten: Jonne is bij S.V.Almen ook de topbewaker in de defensie en het slot op de deur!