op naar het noorden - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu op naar het noorden - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjon Klaveren - WaarBenJij.nu

op naar het noorden

Door: allemaal

Blijf op de hoogte en volg Marjon

07 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Op naar het noorden.

Terwijl we dit schrijven zitten we in een bus op weg naar Nkoranza. De afstand naar Larabanga (waar we het project op school hebben, namelijk watertank plaatsen en voetbalspullen afgeven) is te groot om in 1 dag te doen. In Nederland zou de afstand kunnen denken we maar hier niet. Als we de chauffeur vragen hoeveel kilometer het is naar Larabanba rekent hij in uren en niet in kilometers. Dat zegt genoeg. Dus vanavond slapen we bij het project Hand in Hand project. HIer wonen gehandicapten Ghanezen en dit wordt gerund door Nederlanders. En morgen gaan we dan weer verder.

We hebben veel gedaan de afgelopen dagen. We sliepen in het Moon and Star guesthouse iN Banko. Een mooie en schoon guesthouse. Vanuit hier hebben we een kraamkliniek bezocht. BIj deze kraamkliniek hebben we rompertjes en medische spullen afgegeven. Ze waren er zo blij mee dat we een rondleiding kregen. Dit was mooi om te zien. Het is het werk wat Marjon in Nederland doet dus voor haar wat het ook zeker gaaf om te zien. Het is een groot opgezet consultatiebureau. In het ene hoekje zaten hoogzwangere vrouwen die voor de controles kwamen. In het andere hoekje kregen baby's van vier dagen oud hun poliomedicaitie. Dit gebeurd niet met een prik maar door druppels op de tong. En in het andere hoekje werden kinderen gewogen. Ze werden in een soort zak gehangen. Toen wij er waren werd er een jongetje van ongeveer twee jaar gewogen. Op zich ging dit goed. Maar de andere moeders gingen met elkaar kibbelen en het werd zo'n hysterie dat het kind ook maar begon te huilen. Wij denken dat de andere moeders vonden dat zij aan de beurt waren maar dat gokken we. Misschien ging het wel heel ergens anders over.
Daarna zijn we naar de markt in Kumasi geweest. NOu we dachten dat Accra chaotisch was maar dit was wat zeg. Atta onze gids heeft ons rondgeleid. Hij heeft ons alles laten zien. De vleesmarkt: Auryn was aan het kokhalzen. Jonne en Marjon hadden bijna de slappe lach. En Pepijn werd gewoon vastgehoiuden door mensen. Iedereen wilde hem aanraken. Overal kwamen mensen die riepen O brooney wat blanke betekent. Op de vleesmarkt lagen gewoon hele paardekoppen. Jonne riep zie je dat die tongen hangen er gewoon uit. Echt heel smerig. De koppen (en ook het andere vlees) zaten vol met vliegen lijkt ons niet slim om dit te eten. En er lagen zulke ranzige dingen daar niet te geloven. Maar ook mooie dingen. Mooie kleurige stoffen, bananen, mango's, pow pow, yam en nog veel meer. Wat een belevenis.

Deze ochtend bracht onze gids ons naar de holy mountain. Dit was heel gaaf. Eerst drie kwartier klimmen om de berg op te komen om vervolgens in burgers bush Arnhem in het groot te komen. Het klimaat, de geuren en alles leek echt op burgers bush. Prachtig. En bovenop de berg waren mensen massaal aan het bidden . Een hele bijzondere ervaring. Ook zijn we vandaag naar het weeshuis geweest wat naar ons guesthouse zat. We hebben daar 50 kilo rijst (gisteren gekocht in Kumasi op de markt), olie, twee leren vitesse voetballen, pennen, tandenborstels, tandpasta en ondergoed afgegeven. De kinderen waren ons aan het opwachten. Ze renden naar ons toe en knuffelden ons allemaal.
We hebben weer prachtige foto's gemaakt. We hopen dat we deze kunnen plaatsen op de blog.

• 07 Augustus 2014 - 13:04

Hanny:

Beste familie, wat maken jullie toch veel mee in deze weken. Zoveel verschillnde dingen, dat krijg je niet in één keer allemaal verwerkt als je terug bent. Erg leuk om te lezen over jullie belevenissen en het mooie werk dat julklie daar doen. Tot het volgende verhaal maar weer, Hanny.

• 07 Augustus 2014 - 15:44

Karin:

Het is ongelofelijk wat jullie doen en meemaken. Kumasi is idd een grote mierenhoop. Al je zintuigen worden daar geprikkeld...bijna niet te bevatten wat je daar ziet. Jullie verhalen zijn zó leuk en indrukwekkend om te lezen. Het zal allemaal ook erg vermoeiend zijn in die hitte. Alles kost zoveel tijd. Geniet van al het moois dat jullie meemaken!